Czy to początek dobrej passy?
W II kwartale 2025 roku Grupa Eurocash osiągnęła przychody na poziomie 7,9 mld PLN, co oznacza spadek o 1,2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Wynik ten okazał się lepszy niż średnia w sektorze hurtowym (WRM [1]), który w tym czasie zanotował spadek o 3,5% r/r.
Jednocześnie Grupa Eurocash odnotowała 24% wzrost EBIT do 82 mln PLN, a rentowność EBITDA wzrosła z 2,7% do 3,0%. Wzrost ten jest efektem utrzymania dyscypliny kosztowej oraz wdrożonych działań optymalizacyjnych, potwierdzających skuteczność prowadzonych inicjatyw w ostatnich kwartałach.
W II kwartale bieżącego roku polski rynek FMCG wzrósł o 6% r/r, głównie dzięki dynamicznemu wzrostowi w dyskontach (+11% r/r). Z kolei segment WRM odnotował spadek o 3,5% r/r, co było efektem m.in. niższej sprzedaży w kluczowych kategoriach, takich jak piwo (-16% r/r) i alkohol wysokoprocentowy (-6% r/r), spowodowanej zmianami zachowań konsumenckich, wyższą akcyzą oraz niesprzyjającymi warunkami pogodowymi.
Segment projektów obejmujący Frisco oraz Duży Ben po raz pierwszy w historii zanotował dodatnią EBITDA, wskazując na efektywność działań związanych ze skalowaniem i poprawą wydajności operacyjnej.
W pierwszej połowie 2025 r. Grupa kontynuowała działania mające na celu obniżenie kosztów, co przyniosło efekt w postaci ich spadku o 52 mln PLN r/r. Dodatkowo wdrożono intensywny program optymalizacji stanów magazynowych, co skróciło cykl konwersji gotówki o 3 dni w porównaniu do drugiego kwartału 2024 r.
W II kwartale 2025 r. segment miękkiej franczyzy odnotował dodatni wzrost sprzedaży LFL na poziomie 1,1%. Jednocześnie udział sieci franczyzowych Eurocash w rynku hurtowym zwiększył się do 31,6% wobec 28,8% w analogicznym okresie 2024 r. W pierwszej połowie 2025 r. liczba sklepów działających w modelu franczyzowym wzrosła o 428 w porównaniu z końcem 2024 r.