Świąteczne upominki dla pupili cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Świąteczny krajobraz zakupowy w Polsce ewoluuje w zaskakująco szybkim tempie. Jeszcze kilka lat temu obdarowywanie psów i kotów świątecznymi upominkami było miłym, lecz niszowym gestem. Dziś stało się standardowym elementem świątecznych przygotowań w wielu domach. Potwierdzają to zarówno obserwacje sprzedawców, jak i badania Fressnapf i Maxi Zoo, z których wynika, że w ubiegłym roku aż 62% Polaków deklarowało chęć wręczenia prezentu swojemu pupilowi.
Analiza zawartości koszyków zakupowych pokazuje wyraźnie, że „pet friendly” święta to nie chwilowy trend, lecz trwała zmiana, która coraz silniej kształtuje rynek produktów dla zwierząt.
Zjawisko humanizacji zwierząt, polegające na coraz silniejszym włączaniu pupili w życie rodzinne i codzienne rytuały, szczególnie mocno ujawnia się w okresie grudniowym. W sieci Maxi Zoo z roku na rok widoczny jest wzrost zainteresowania asortymentem, który jeszcze niedawno miał charakter niszowy. Coraz częściej wybierane są świąteczne zabawki, ubranka, limitowane edycje przysmaków, sezonowe posiłki dla zwierząt oraz kalendarze adwentowe – produkt, który stosunkowo niedawno zadebiutował na polskim rynku, a już zdążył zyskać dużą popularność.
Jak wynika z ubiegłorocznych badań, 28% opiekunów deklarowało zakup kalendarza adwentowego dla swojego pupila, co plasowało Polskę na poziomie porównywalnym z rynkami Europy Zachodniej. W tym sezonie oferta została dodatkowo rozszerzona – obok wersji dla psów i kotów pojawiły się także kalendarze adwentowe dla gryzoni. To wyraźny sygnał dynamicznego rozwoju segmentu produktów świątecznych oraz rosnącej skłonności opiekunów do włączania zwierząt w rodzinne tradycje.
Klienci coraz chętniej sięgają po asortyment o wyraźnie świątecznym charakterze, a wśród niego od lat dominują dwie kategorie: przysmaki oraz zabawki. Z danych Fressnapf i Maxi Zoo z ubiegłego roku wynika, że aż 61% opiekunów wybierało właśnie te produkty jako prezenty dla swoich pupili. Tendencja ta znajduje potwierdzenie w wynikach sprzedażowych sieci Maxi Zoo, która w grudniu odnotowuje najwyższą dynamikę wzrostu właśnie w tych segmentach.
W segmencie przysmaków szczególną popularnością cieszą się edycje limitowane – świąteczne ciasteczka dla psów i kotów, sezonowe, aromatyczne zupy oraz przekąski inspirowane bożonarodzeniowymi smakami. Wśród nich wyróżniają się m.in. kości z dodatkiem karpia, bezpośrednio nawiązujące do polskiej tradycji wigilijnej. Z kolei w kategorii zabawek rośnie zainteresowanie pluszowymi maskotkami i akcesoriami w świątecznych formach, a także interaktywnymi gadżetami dla kotów, przygotowanymi w specjalnych edycjach na grudzień.