W świecie seryjnych linii produktów coraz bardziej tęsknimy za indywidualnością. Wie o tym Loft37, Beltrani. I Zalando wraz z Google.
Torba na tablet z nazwiskiem, buty w wybranym kolorze, torebka skrojona zgodnie z życzeniem. Różne firmy i różne produkty, ale wszystkie łączy jedna idea. Produkt spersonalizowany, dopasowany do indywidualnych życzeń klientów.
Świat się zmienił, wraz z nim potrzeby klientów. Wiele rzeczy stało się dostępnych szerokiemu gronu konsumentów, marki się zunifikowały marki się zunifikowały i prawdopodobnie dlatego zrodziła się w nas potrzeba indywidualizacji. Tak czy inaczej, kto wychwycił ten trend, ten korzysta. A kto korzysta?
Marka Loft 37 wyczuła trend kilka lat temu, kiedy uruchomiła możliwość zaprojektowania butów według własnych pomysłów. Strona internetowa aż pękała w szwach, kiedy klientki szalały wybierając kolor, fakturę i rodzaj skór. Moda na produkt spersonalizowany dodała Loft37 skrzydeł i pozwoliła dynamicznie rozwinąć się w innych kierunkach: otwarto butiki w centrach handlowych, zrealizowano kontrakt dla sieci handlowej, produkty zaczęły być sprzedawane za granicą.
Personalizuje również Pracownia Agnieszki Beltrani, gdzie można zamówić indywidualne produkty z modnego filcu, który dobrze wpisuje się w nurt eco. Kto je zamawia? Biedny, bogaty, urzędnik czy biznesmen? Kobieta czy mężczyzna? Właścicielka Pracowni i autorka wszystkich prac, Agnieszka Beltrani uświadamia nas, że produkty spersonalizowane zamawia każdy i na każdą okazję. Mam zamówienia od klientek indywidualnych na prezenty dla dzieci, np. dwie identyczne torebki z wygrawerowanymi imionami, ale też dla biznesmenów, którym szyję spersonalizowane torby, pokrowce z wyhaftowanym nazwiskiem na telefony, tablety, laptopy. Opis zamawianego produktu jest bardzo dokładny, więc są to wymarzone produkty, dokładnie wedle wskazań. Klient wie czego potrzebuje i dokładnie to dostaje. Większe zamówienia są robione przez firmy na prezenty dla pracowników i klientów, to zwykle teczki filcowe, organizery, torebki reklamowe z logo firmy.
Powstaje pytanie, czy produkty spersonalizowane są opcją dla wszystkich firm? Nie każda firma może realizować projekty indywidualne. To kosztuje.
Wkładam w to wiele czasu i pracy, ale projektowanie i szycie to moja wielka pasja. Wszystkie torebki i akcesoria powstały na drodze własnego doświadczenia i wielu prób zanim uzyskałam efekt końcowy - mówi Agnieszka Beltrani. Ale chcę przede wszystkim, aby modele były takie jak moja marka: nieprzeciętne, ale zachowywały modny design. Dlatego zapewne spersonalizowane produkty dla klientów indywidualnych to bardziej domena firm, które mogą sobie pozwolić na wyższe koszty jednostkowe produkcji.
Giganci nie mają takich szans na spersonalizowanie produktu, jak mniejsze firmy, ale i oni chcą wykorzystać modny trend. Zalando wraz z Google stworzyli Project Muze, doświadczenie które pozwala użytkownikowi na stworzenie projektu zainspirowanego twórcą.
...a więc żyjmy wyjątowo. Czasy sprzyjają.