Przykładem może być PSH Lewiatan
Przygotowany przez PROFIT system raport dotyczący franczyzy w Polsce wskazał, że liczba sieci działających na tej zasadzie systematycznie wzrasta. Aktualnie jest ich około
Pierwszy sklep sieci pojawił się w Bydgoszczy w 1994 roku, wtedy również powstała Polska Sieć Handlowa Lewiatan. Forma współpracy z czasem zaczęła przekształcać się we franczyzę, wraz z kupcami zawierane były umowy o wspólnym prowadzeniu handlu, polityce zakupowej i logistyce. Z biegiem czasu powstały regionalne struktury organizacji oraz opracowane zostały standardy działalności.
Model franczyzowy Lewiatana oferuje m.in. ok. 370 produktów marki własnej, korzystne warunki współpracy, pakiet umów handlowych, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz pomoc, doradztwo w zakresie aranżacji i wizualizacji sklepów. Przedsiębiorcom oferowane jest także wsparcie marketingowe, czyli wszelkiego rodzaju akcje plakatowe, gazetki promocyjne, bilbordy, ulotki. Mogą również oni skorzystać z programów szkoleniowych skierowanych do franczyzobiorców i pracowników.
W przyszłym roku Lewiatan obchodzić będzie jubileusz 25-lecia działalności. W Polsce znajdziemy około 3200 placówek handlowych sieci Lewiatan – supermarketów, dużych, średnich i małych sklepów. W 2017 roku łączne obroty wyniosły ponad 11,5 mld zł.