Strona główna / Artykuły z branży / Grupa VRG rośnie w siłę.

Grupa VRG rośnie w siłę.

Udany pierwszy kwartał pod względem sprzedaży i efektywności.

W I kwartale bieżącego roku Grupa VRG zanotowała sprzedaż na poziomie 293,6 mln zł, co oznacza wzrost o 5,5% w ujęciu rocznym – rezultat ten został osiągnięty dzięki poprawie wyników w obu segmentach działalności. Marża brutto wyniosła 54,3%, rosnąc o 0,6 punktu procentowego względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Zysk brutto na sprzedaży zwiększył się o 6,6%, osiągając poziom 159,3 mln zł. Grupa odnotowała również dynamiczny wzrost zysku netto – aż o 171,5% r/r – do 6 mln zł, a wynik EBIT wzrósł o 37,9%, osiągając 3,7 mln zł.

Rezultaty Grupy VRG potwierdzają utrzymujący się pozytywny trend zapoczątkowany w ubiegłym 2024 roku. Mimo że pierwszy kwartał tradycyjnie należy do słabszych okresów sprzedażowych, szczególnie dobrze wypadł segment odzieżowy, notując wyraźną poprawę wyników. Stało się to pomimo wymagającego otoczenia rynkowego oraz nietypowego układu kalendarza – późna Wielkanoc osłabiła sprzedaż w marcu, ale przyniosła korzyści w kwietniu.

Spółka odnotowała wyraźny wzrost zainteresowania klientów odzieżą formalną. Kluczowe marki segmentu odzieżowego – Vistula i Bytom – zanotowały istotne wzrosty sprzedaży. W przypadku Vistuli szczególnie dobrze wypadła kolekcja damska, która podczas sezonu wyprzedażowego znacząco zwiększyła swój udział w całkowitej sprzedaży.

Marka Wólczanka, po zamknięciu nierentownych dużych salonów i ograniczeniu oferty, poprawiła efektywność – osiągając lepszą sprzedaż w przeliczeniu na metr kwadratowy, wyższe marże brutto i niższe koszty operacyjne. Deni Cler natomiast utrzymała stabilny poziom wyników.

W segmencie jubilerskim marka W.KRUK utrzymała wysoką dynamikę sprzedaży biżuterii, zwłaszcza w kanale e-commerce. Na ogólny poziom wzrostów wpływ miało jednak wciąż widoczne spowolnienie w sprzedaży luksusowych zegarków. Mimo tego marka kontynuowała ekspansję zagraniczną na rynku węgierskim oraz rozwijała sieć salonów w Polsce.

Segment odzieżowy wygenerował przychody na poziomie 129,9 mln zł, co oznacza solidny wzrost o 6,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Najlepsze rezultaty osiągnęła marka Bytom, która dzięki bardzo dobremu odbiorowi najnowszej kolekcji oraz kampanii wizerunkowej z udziałem ambasadora marki – Marcina Dorocińskiego – zanotowała wzrost przychodów o 14,1% r/r. Dodatkowo, marka odnotowała wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w przeliczeniu na metr kwadratowy, wspierane również solidnymi wynikami w kanale e-commerce.

Vistula również poprawiła swoje wyniki, co było efektem sukcesu kolekcji damskiej, odbicia w sprzedaży męskiej odzieży formalnej oraz lepszego zatowarowania salonów stacjonarnych. Optymalizacja sieci poprzez zamknięcie nierentownych lokalizacji przełożyła się na wyższą efektywność – marka generuje obecnie większe przychody z mniejszej powierzchni sprzedażowej. Wzrost marży procentowej oraz blisko 18-procentowy wzrost sprzedaży na metr kwadratowy przyczyniły się do poprawy wyniku operacyjnego.

Wólczanka, mimo naturalnego spadku przychodów wynikającego z ograniczenia oferty i zamknięcia dużych salonów, osiągnęła najwyższą dynamikę wzrostu marży brutto, poprawiła sprzedaż w przeliczeniu na metr kwadratowy i wypracowała najlepszy wynik EBIT spośród marek odzieżowych Grupy.

W przypadku marki Deni Cler pogorszenie wyników w pierwszym kwartale 2025 roku przypisuje się nieco słabszej kolekcji. Zarząd Grupy VRG już podjął działania mające na celu wzmocnienie oferty na kolejne sezony, jednocześnie utrzymując rygorystyczną kontrolę kosztów. Firma nie wyklucza również możliwości wycofania się z segmentu luksusowej odzieży damskiej poprzez poszukiwanie inwestora dla spółki DCG S.A., zarządzającej marką Deni Cler.

W pierwszym kwartale 2025 roku segment jubilerski Grupy VRG, reprezentowany przez markę W.KRUK, osiągnął przychody na poziomie 163,7 mln zł, co stanowi wzrost o 4,9% w porównaniu do poprzedniego roku. Mimo to, wzrost kosztów sprzedaży oraz kosztów operacyjnych przyczynił się do spadku zysku operacyjnego o ponad 27% r/r.

Marka W.KRUK utrzymała bardzo dobre tempo wzrostu sprzedaży biżuterii, jednocześnie nadal obserwując spowolnienie popytu na zegarki luksusowe. Spółka kontynuowała rozwój sieci sprzedaży zarówno na rynku polskim, jak i węgierskim

Kategorie: