i jest to dobry prognostyk na kolejne kwartały.
W pierwszym kwartale 2022/2023 przychody Grupy wzrosły o ponad 67% r/r i przekroczyły wartośc 3 mld zł (dane przy wyłaczeniu działalności w Rosji). Ta wysoka sprzedaż to wynik rosnącej popularności marki Sinsay w obu kanałach.
Po raz kolejny Grupa LPP osiągnęła wyższe wyniki sprzedaży z zagranicy i w I kwartale stanowiły one 52% przychodów Grupy.
Po okresowym zawieszeniu sprzedaży w Ukrainie Grupa wróciła na rynek ukraiński ale w ograniczonym stopniu wznowiła dostawy e-commerce i sprzedaż stacjonarną.
Pierwszy kwartał br. obrotowego (luty-kwiecień) upłynął Grupie pod bardzo mocnym wpływem wojny w Ukrainie. Spółka po uprzednim wstrzymaniu sprzedaży stacjonarnej i internetowej w Rosji, podjęła kierunkową decyzję o sprzedaży całości biznesu w tym kraju.
Na koniec kwietnia br. spółka posiadała 1760 sklepów stacjonarnych na 25 rynkach, i ofertę online dostępną w 32 krajach. Wojna w Ukrainie i związany z nią niekorzystny kurs dolara, przeceny towarów LPP (które przeznaczone były pierwotnie na rynki wschodnie) miały wpływ na wysokość marży brutto, która spadła do poziomu 53,3%. Mimo zaistniałej sytuacji, firma poradziła sobie finansowo. Dzięki działaniom firmy m.in. przez elastyczne podejście, zwinne działanie w obszarze strategii rozwoju firmy, w pierwszym kwartale zapewniło spółce zysk netto na poziomie 268 mln zł iw tym samym czasie wpływy ze sprzedaży przekroczyły 3 mld zł, co dało wzrost przychodów Grupy o ponad 67% r/r.
Rekordowy wzrost obrotów w Europie, na poziomie 98% r/r, pozwolił na zrekompensowanie firmie stratę, która spowodowana była zamknięciem sklepów w Rosji. Dzięki temu łączne wpływy z zagranicy znów przewyższyły te z Polski i stanowiły 52% całości sprzedaży Grupy. Dobra sprzedaż zwłaszcza w krajach tj. Rumunia, Czechy, Niemcy i na rodzimym rynku, który zanotował 60% wzrostu r/r, jest efektem dynamicznego rozwoju marki Sinsay. Spółka postawiła na wzmocnienie pozycji ów marki w obrębie sieci stacjonarnej w Polsce i za granicą oraz w e-commerce.
Spółka utrzymała również w kanale e-commerce stałą dynamikę wzrostu r/r, i zanotowała przychód w wysokości prawie 1 mld zł. 72% zakupów, zostało złozone przez urządzenia mobilne. Największy wzrost sprzedaży e-commerce, (blisko o jedną czwartą), był widoczny na rynku europejskim, za sprawą m.in. uruchomienia w kwietniu sklepów internetowych marki Sinsay w Grecji, Hiszpanii i Włoszech co pozwoliło spółce wyrównać znaczący spadek r/r sprzedaży internetowej na rynkach wschodnich, związany zwłaszcza z zamknięciem sklepów w Rosji i okresowym zawieszeniem działalności w Ukrainie.
Spółka kontynuuje także działania mające na celu wsparcie swoich pracowników i obywateli w Ukrainie. W ramach realizowanej pomocy, przygotowano wsparcie w formie finansowej i rzeczowej o łącznej wartości 20 mln zł, które przeznaczono m.in. na zakwaterowanie, pomoc prawną, oraz wspieranie akcji pomocowych partnerów zewnętrznych Fundacji LPP.
Miniony kwartał to również czas rozwoju w obszarze logistyki. W lutym tego roku działalność operacyjną rozpoczęło Centrum Dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim, które obok Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim stanowi kluczowy filar sieci logistycznej LPP. Magazyn mający powierzchnię 75 tys. m2 zapewnia obsługę do 1000 salonów sprzedaży dając zatrudnienie ponad 700 osobom. Prace budowlane w Fulfillment Center na Podkarpaciu również nabrały tempa a ten nowy magazyn e-commerce, którego uruchomienie zaplanowano na czwarty kwartał br., ma wspierać obsługę rynkówtj.: Węgry, Czechy, Niemcy, Słowacja, Ukraina a także częściowo Polski.