Strona główna / Artykuły z branży / GEOX wygrywa technologią

GEOX wygrywa technologią

czyli wywiad z Łukaszem Kuźniarem, Country Menadżerem GEOX Polska

Lucyna Stojowska: Od zera do miliona. Czy tak można podsumować dotychczasowe działania GEOXa w Polsce?

Łukasz Kuźniar: Rzeczywiście osiągamy już ponad kilkadziesiąt milionów obrotu rocznie, ale jak na podsumowanie to stanowczo za mało:)

LS: Nie wątpię, że jest sporo do dodania, skoro markę GEOX prowadzisz w Polsce od 2009 roku, od 2013 jako Country Menadżer Geox Polska. A obecnie odpowiadasz za Polskę i kraje Bałtyckie . Sporo się zmieniło przez te lata, przede wszystkim rozmach - GEOX jest obecny w trzech kanałach sprzedaży: retailowym, hurtowym i e-commersie. Który kanał najciężej było rozwinąć?

Ł: Wszystko się zgadza, istniejemy we wszystkich kanałach. Co do trudności rozwoju każdego z nich, to można raczej powiedzieć, że każdy kanał rządzi się swoimi prawami. Na pewno sukcesem można nazwać zbudowanie sieci retailowej, która musiała powstać w jeden rok. 

L: To chyba nie był łatwy rok, biorąc pod uwagę, że otwarcie to znalezienie i wynegocjowanie lokalizacji, rekrutacja i wyszkolenie zespołów, zatowarowanie. Zwłaszcza, że nie miałeś wtedy wsparcia retail menadżera.

Ł; Rzeczywiście wtedy nie było tego stanowiska, więc trzeba się było dwoić i troić. A dodatkowo na samym początku trzeba było jeszcze znaleźć partnera franczyzowego i go przekonać do naszego projektu.

LS: Wracając do waszych 3 kanałów dystrybucji – czy nie wchodzą sobie wzajemnie w drogę? Ostatecznie nie bez przyczyny wiele firm świadomie rezygnuje z rynku hurtowego, a i te, które miały ten kanał, wycofują się z niego, pozostawiając tylko retail.

ŁK. Nam W Polsce udało się zachować balans. Monobrandy są w najlepszych centrach Handlowych gdzie nie ma partnerów hurtow. Trzeba oczywiście uważać w okresie przecen, ale starannie prowadzona polityka handlowa pozwala na utrzymanie wszystkich kanałów. Kanały się wręcz wspierają, zwłaszcza w pokryciu klientów. Nie mamy sklepów wszędzie, puste miejsca zabezpiecza ecommerse. Znowu: nie każdy klient skorzysta z ecommersu, i w takim przypadku może pomóc tradycyjny kanał hurtowy.

LS: Sprzedajcie w e-obuwie, potentacie w sprzedaży obuwia online, nie boicie się, że będzie to miało wpływ na inne kanały?

ŁK: Cały świat idzie w kierunku ecommercu Geox jako innowator i firma technlogiczna nie może tego pominąć. Zwłaszcza, że ecommerce może wspierać markę jeżeli jest dobrze zarządzany.

LS: Powiem wprost – czy przygasi retail?

ŁK: Klient retailowy w sklepie stacjonarnym może doświadczyć czegoś innego niż w ecommerce. Jeśli tylko postawi się na obsługę klienta, to sklepy stacjonarne mogą wygrywać sobie klienta. Dzisiaj Klient chce doświadczyć „user experience” a to jest coś co w sklepie stacjonarnym mamy szanse zapewnić na nieporównywalnie lepszym poziomie niż w Internecie.

LS: Z tą obsługą klienta i doświadczeniem masz rzecz jasna rację. Rzecz jednak w tym, że ciężko to osiągnąć przy fluktuacji na sklepach?

ŁK: I tu cię zaskoczę: Mamy bardzo stabilną tkankę pracowniczą na poziomie Kierowników Sklepów i zastępców Kierowników Sklepu. Niektórzy mają po 10 lat doświadczenia w naszej firmie. Są jednymi z najlepszych sprzedawców, co wpływa na transfer wiedzy wewnątrz sklepu.

LS: Ale nie zaprzeczysz, że w sklepach występuje fluktuacja – musi, w tej sytuacji jaką mamy - jak więc próbujecie z nią walczyć?

ŁK: Oczywiście pewna fluktuacja na stanowiskach sprzedawców istnieje. Ponieważ jednak kadra zarządzająca w sklepach jest stabilna, nie ma to aż takiego znaczenia jak być może w innych sieciach. Ale staramy się tworzyć dobrą atmosferę i ciekawe warunki pracy dla sprzedawców. Wierzymy w spotkania, rozmowy, przeprowadzamy treningi dla sprzedawców. Rozwijamy wiedzę, przykładem czego może być nasza platforma e-learningowa, na której dzielimy się wiedzą na temat produktów i używanych technologii. Portal ten to kompendium wiedzy na temat marki i technologii.

L: Jaki jest GEOX

ŁK: Nowoczesny. Jest to firma, która technologię ma na swoich usługach,  w naszej centrali funkcjonują laboratoria gdzie testujemy materiały pod względem wytrzymałości na odległości 10 tys kroków, oddychalności itp. Cały czas idziemy do przodu - teraz na przykład wprowadzamy nowy system oddychania. Geox w chwili obecnej posiada ponad 40 patentów!

Jesteśmy ekologiczni: w obuwiu dziecięcym skóra jest wolna od chromu. Od półtora roku certyfikat  TOVSUD – oznacza, że jakość wykonania jest bardzo dobra.

Jesteśmy designerscy. Cały czas staramy się podążać za modą. Dodam, że od półtora roku współpracujemy z  topowym kreatorem obuwia Ernesto Esposito

LS: Plany na najbliższe lata?

ŁK: Utrzymanie pozycji na rynku hurtowym rozwój sieci retailowej w oparciu o bieżące lokalizacje oraz zwiększenie działań promocyjnych w marce.

LS: Zwiększenie działań promocyjnych, czy to się uda wynegocjować w centrali? W komunikatach giełdowych Polska nie jest uwzględniona?

ŁK: Włosi wierzą w Polskę. Należy też podkreślić, że Polska wybiła się na czołówkę spośród średnich krajów i cały czas notujemy wzrosty dwucyfrowe.  Ale wciąż jest nas za mało w stosunku do globalnych wartości. Należy pamiętać, że GEOX to wielka, globalna firma. A działania marketingowe są dla nas ważne. Dlatego pomału wracamy do nich również w Polsce przykładem są kampanie telewizyjne dla obuwia dziecięcego. Od tego sezonu również jesteśmy Współwłaścicielem drużyny w Formule E – GEOX Dragon formuła E. .

LS: A jaki jest właściciel GEOXa?

Kim jest właściciel Geoxa? Na pewno pasjonatem wina i obuwia. Jest obecny non stop z nami. Wspiera nas nie tylko na poziomie centrali we Włoszech, ale również lokalnie odwiedzając różne kraje, udzielając wykładów na uczelniach i wywiadów w prasie. Dzięki swojemu zaangażowaniu posiada nadal 71% udziałów w firmie, co czyni ją odporną na wahania nastrojów na Giełdzie.

LS: Czas na pytania osobiste Największe osiągnięcie

ŁK: Uruchomienie całej sieci w rok.

A także stały długoletni wzrost. Co roku.

LS: Co lubisz robić w wolnym czasie?

ŁK: Trójka dzieci, więc sama rozumiesz... lubię biegać , pływać, jeździć na rowerze. Aktywny czas z rodziną, a ponieważ najmłodsza córka ma 5 lat, samo bieganie za nią jest aktywne.

LS: Przedmiot z którym się nie rozstajesz?

ŁK: Telefon

LS: A jakie buty nosisz?

ŁK: Buty? Jasne, że Geox. Naprawdę są dobre.

Dziwnie byłoby sprzedawać buty, w których się samemu nie chodzi.

 

 

Kategorie: